Friday, January 14, 2011

Haishhh...gadis idaman

Zaman sekarang sudah berubah,percayalah yang manusia semakin maju tetapi adakah maju itu dari segi teknologi dan juga cara berpakaian serta perangai???

Doktor Bunduon di kampung kuh pernah berkata: atukoi,sumandak dondo osusa kopio mogihum dii olundus,om osonong kowoyoyon dau..( perempuan sekarang ini sangat susah dicari yang cantik dan menawan serta bagus perangainya)

Melihat kepada perempuan sekarang banyak yang sangat ketara pada diri mereka seperti

1) cara berpakaian yang over gila babi
: cara berpakaian menjadi trend bagi semua perempuan tapi sangatlah berbeza dari 10 tahun yang lepas iaitu cara berpakaian sekarang menjurus kepada 'ciplak' gaya artis yang buka sana,buka sini dan gemar mendedahkan yang tidak patut dilihat oleh orang yang tiada bayar berian iaitu yang lebih afdal(???) sang suami yang terchenta...tingkahlaku mereka sebenarnya menjurus kepada keruntuhan akhlak kaum lelaki...ada satu soalan yang bermain walupun boleh dijawab sendiri tapi saja2 diutarakan....adakah bekalan kain di dunia semakin kurang?????
kain sedikit tapi harga pakaian tersebut juga masih mahal...apa kesss?????....

(adess....susah kalau bini macam nie..macam untuk tatapan umum pulak...wakaka)
2) sosial
: bercakap pasal gaya hidup sosial memang hidup bersosial adalah sangat penting dalam mencari kawan ataupun untuk menghilangkan tekanan tetapi adakah hidup bersosial yang " over' ituh menjamin kehidupan yang lebih baik???? tepuk dada lu pikirlah sendiri....keh3...

3) perangai
: gaya percakapan sesorang adalah sangat2 dinilai oleh seseorang lelaki dalam mencari pasangan hidup tetapi ketika melihat gaya2 pompuan sekarang yang suka memaki...alala....out of list betul lah...ekekke..

pandangan tersebut selalunya adalah orang tua yang selalu pikir macam tuh tapi sebagai seorang lelaki yang akan juga (lama lagi kali...keh3...) mendirikan rumah tangga mungkin aspek yang perlu kuh lihat adalah

1) cara berpakaian

asal yang pakai yang sikit lagi tekeluar yang tida sepatutnya memang out of list ...keh3...
( pakai macam nie tida buli meh????...)
2) sosial

kalau bangsa dusun pun walau pun tau moginum tapi kalau terlalu over pun tida bagus jadi misti yang pandai jaga tingkahlaku lah baitu...

3) perangai

paling penting...yang ckp sial lah,cibai lah....atukoi janganlah,kana parang oleh mum tuh..haha...

moral of the story: pompuan skg susah mau dipilih..sudahlah mahal2 semua....haha...

Ceta lawak dehhh...

Ceta Yang pertama adalah yang jarang2 orang dengar dan ini adalah agak 18sx skit...keh3....

Perompak dengan Nenek

Pada suatu hari yang indah permai,seorang nenek mengajak cucunya ke bandar untuk pegi shopping....dipendekkan cerita setelah sampai d bandar dan siap membeli belah maka mereka ke stesen bas untuk perjalanan balik ke rumah memandangkan semuanya sudah dibeli...dalam perjalanan balik iaitu ketika dalam bas,bas tersebut tiba2 berhenti dan naiklah 5 orang penyamun yang mahu merompak dan merogol semua pompuan dalam bas tersebut maka bermulalah sesi dialog mereka..

penyamun: semua meniarap,ini adalah rompakan...semua keluarkan barang berharga masing2 dan yang lelaki semua ke tepi...

penyamun 2: SEMUA pompuan akan dirogol....hahahha

oleh kerana kasih sayang yang teramat sangat si cucu terhadap neneknya maka tampillah dia ke hadapan penyamun2 ituh dan berkata

cucu: Encik saya tidak peduli encik semua merogol saya tapi kasihanilah nenek saya yang sudah tua ituh....

tiba2 nenek tersebut ke hadapan dan menampar cucunya 'PANGGGSSSS' sambil berkata

Nenek: KALAU DIA CAKAP SEMUA,SEMUA LAH BAH!!!!......(>_^)


Baju cinta nenek

Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru berkahwin pada petang jumaat. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati cucu perempuannya yang membuka pintu tanpa seurat benangpun dibadannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata,

“saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja!”.
“tapi kau telanjang !!!???” marah si nenek .
“ini BAJU CINTA saya” balas si cucu perempuannya
“BAJU CINTA ??” si nenek kehairanan
“ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya. Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di hadapan nenek” pinta si cucu perempuannya.

Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru si isteri melayan sang suami di petang jumaat ini. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat idea. fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur. sesampai di rumah, si nenek tadi menanggalkan semua pakaiannya, mandi,berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. kemudian si nenek tadi pun menunggu si atok pulang.

Berberapa ketika si atok tadi pulang, sebaik saja pintu di buka si atok mendapati si nenek berbogell kat depan pintu.

“kenapa dengan kau nie … buang tebiat???” marah si atok tadi.
“ini lah BAJU CINTA bang” kata si nenek tadi.
“BAJU CINTA???……kalau iye pun, iron la dulu baju tu”


JANDA YANG KEHAUSAN

Hasnah adalah seorang janda kaya raya yang suaminya baru saja meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya.

Usianya masih muda, masih di bawah 30 tahun dan dari segi fizikalnya, Hasnah masih cantik, potongan body pun ok macam anak dara, kira bergetah giler ah.

Sejak kematian suaminya, Hasnah selalu diganggu oleh pemuda-pemuda di sekitar rumahnya yang sudah lama memendam rasa kepadanya. Namun begitu, Hasnah tidak pernah melayani pemuda2 tersebut, kerana hatinya masih rindu kepada suaminya, walaupun sebenarnya di dalam hatinya terasa sangat2 kesepian dari segi zahir dan batin terutamanya.

Lebih lebih di waktu malam hari… Rasa kesepian di hatinya memuncak muncak.

Pada satu malam, kira-kira pukul 2 pagi…. Hasnah bangun dari tidurnya. Badannya terasa panas… tekaknya terasa haus… Hasnah merasa begitu dahaga sekali…

Hasnah bangun perlahan dan keluar dari biliknya menuju ke dapur…langkahnya begitu cepat seiring dengan kehausan yang sedang menerpanya.
Sesampai di dapur… Hasnah langsung membuka peti sejuk dan mengambil sebotol air sejuk…

Hasnah menuangnya ke dalam gelas dan meminumya dengan cepat. Setelah meminum air tersebut… Hasnah kembali ke dalam bilik untuk tidur kembali.

Begitulah kisah mengenai Hasnah, seorang janda yang kehausan. haha


BELAJAR BAHASA JEPUN


01. Yang pemarah – KEIJI CACIMAKI

02. Yang suka berjimat – SAYORI SUKAMURA

03. Yang bisu – KIETA TADASORA

04. Yang suka makan nasi – NANACHi KASIBANYA

05. Yang suka layan blues – APO NADIKATO

06. Yang suka belajar – ASHIKO ULANGKAJI

07. Yang kerap bikin kacau – WAKASI HURUHARA

08. Yang sangat kedekut – MATIMATI TAMOKASI

09. Yang suka sangat tidur – ICHIBAN TIDOMATI

10. Yang suka mengintai – HINTAI AKOSUKA

11. Yang tua – TARAGIGI PADANMUKA

12. Yang kena tinggal bini – SUSAHATI BINILARI

13. Yang suka merempit – SAJA CARIMATI

14. Yang Lembab – AYUMI CIPUTBABI

15. Yang suka BERSUMPAH – SAIIFOOL BAUKARI

perkataan ataupun nama yang terdapat di atas tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati. Kalau ada pun hanya kebetulan sahaja.KEH3....

Wednesday, January 12, 2011

Aku Bukan Artis Rakaman...keh3...

video

Bila cakap pasal menyanyi,memang kalau boleh(kalau kena suruh or kena paksa) memang langsung tidak mahu....bukan sombong atau apa tetapi mengenangkan suara yang hanya tarap2 sean kingston( parasan mau mampus) membuatkan diri ini tidak mahu pun memegang 'binatang' yang diberi nama mikrofon...haishhhh....ahha.....suka menyanyi tapi dalam hati saja...keh3....lebih sukakan lakonan( haish mcm mau jadi artis pulak nie....XD)....contohnya mcm video di atas tuh,badan sama mulut saja bergerak-gerak tapi teda pun kuar suara....ahaha...ituh namanya shortcut....pinjam suara kali kan...haha....

Tajuk lagu: lingkupiku
tukang rakam: jeffrinus( kana paksa)
tempat : kampung kaiduan
masa: patang2 sudah,galap sudah gia tuh.
tarikh: x tau,sia lupa sudah...tym kami pigi caroling kantoh tuh...
Tujuan upload: bukan mau minta puji tapi mau minta kritik(jangan bah...XD), sia upload untuk menghilangkan boring(untuk saya,kalau untuk kamu mungkin tambah boring)...

Moral of the story: kalau suara bida,miming guna suara artis....haha

Tuesday, January 11, 2011

Pernah Ada....

Another story about me...haishhh...english sasat....
Cerita pasal dirikuh yang tidak hensem tapi cute ini(wakaka) berkisar sejak tahun1997 iaitu ketika berada di kelas tahun 1...'Pindik Dan Kici'....haish....fizikal paling pantang kana sebut nie kalau time budak2...mungkin waktu tahun 1 ituh,ketinggian bagi budak bernama Calarence Mozes hanya mencapai 1 meter...HOIII...pindik juga.....keadaan ituh berterusan sehingga mencapai tahun 4,satu perkara paling pantang tym perhimpunan pagi ituh ialah tidak pernah berdiri di belakang,mimang control di depan sebab ituh cikgu cakap ' yang pindik2 pigi dapan'....haishhh...bikin panas..walaupun begitu,masih juga mempunyai kebolehan lah kunu...boleh juga wakil sekolah untuk sukan peringkat zon kinarut...cuma paling sedih sama juga paling pindik di antara atlit2 sekolah yang lain....aha...Tahun 2003,berumur tingkatan 1 di smk majakir papar,sama juga...antara murid yang terpindik di sekolah...cuma Fames sikit di kalangan student pompuan...banyak offer...ayat dorang lebih kurang macam nie kali tuh...

diaorang: boleh sa jadi kakak angkat kau????(mata bersinar-sinar...miahaha)

waktu tingkatan 1 sahaja,sia ada 3 orang(yang lulus temuduga) sia punya kakak angkat...wow...haha....

ada 1 habit ketika bersekolah di sana iaitu oleh kerana kelas yang digunakan untuk study malam adalah jauh dari hostel dan ada lorong yang mempunyai lorong panjang untuk melompat memegang kayu atau siling dan kadang2 bergayut di kayu tersebut...setiap kali ke kelas malam mesti buat begitu....

dengan harapan tinggi akan bertambah kali...wakaka...sebanyak-banyak benda pasal tinggi ada 1 perkara yang tidak boleh di terima...gadis yang diminati ituh tinggi dari dirikuh...haha....tersimpan lagi 'picture' aku dan dia yang menunjukkan tinggikuh hanya di paras bahunya...(picture tidak dapat di paparkan kerana belum scan dan tidak mendapat kelulusan daripada SIRIM untuk paparan umum)...
dipendekkan cerita tentang cerita pindik ini,sikarang bila terjumpa dengan kawan2 lama yang 5 tahun sudah tidak berjumpa mimang ada kambang sudah telinga mendengar pujian ituh dan bunyi tersebut berkedengaran seperti ini:

'Haisshh,clarenz bah pulak..tinggi sudah ko sekarang ah...apa kau makan nie???'

wakaka...pompuan yang sia minat dulu ituh( sikalang tida sudahlah) pun dia punya tinggi hanya mencapai paras bahu kuh in....wakaka....ituh namanya pembalasan si pitung....keh3...walupun tinggi nie paras2 urang sabah punya standard( lulus) yang penting important....haha....





Moral of the story: Cuba meminati orang2 barat yang tinggi2 dan selalulah bergayut(ini bukanlah pesanan dari kementerian kesihatan malaysia)...haha...

Sunday, January 9, 2011

2011!

Memasuki tahun 2011,tahun yang sangat bererti pada empunya diri bernama Calarence Mozes...Nampak sangat tahun ini sangat mencabar kerana:
1) Last sem(sem 6) bergelar pelatih Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran
2) Akan bergelar staf kesihatan pada tahun ini.

Di usia 20 tahun dan akan genap 21 hanya pada 24 disember 2011,sangat muda dan masih boleh dipertikaikan dari segi perkhidmatan..3 tahun mempelajari ilmu dan praktikal belum cukup tentunya...masih banyak yang perlu dipelajari...

Bila sudah hampir2 mahu berkerja ini,selalunya banyak dalam pikiran contohnya kereta idaman( nasib ada lesen sudah..haha),rumah,pasangan hidup...haitz,byk sudah mimpi2 indah setiap malam tidak termasuk mimpi ngeri...haha...

nampaknya cara berpakaian kena diubah semuanya dari suka yang selekeh,seluar sempit pigi yang sopan(???) sikit....haha
Semakin tua semakin menjadi,betul tuh pepatah sebab x patah????...aha...minat dengan bola semakin teruk( ICU),sangat2 teruk bak kata doktor haiwan...menjadi sebahagian dari kehidupan,mahu cari cewek pun mesti yang minat bola juga lah nie dan yang paling penting ManUtd Fan...sangat2 tida buli tuh kalau chelsea2...haha...
Bercakap tentang pasangan hidup,semua kawan2 sudah ada teman istimewa yang boleh menyebabkan mereka terjebak ke alam perkahwinan( cinta mati), Kalau macam sia yang urang2 kampung ini masih lagi 'Mantah' kalu mau ingat pasal kawin2..masih lagi makan gaji sama kerajaan(elaun) sama Bank Kebajikan Mama dan Papa (BKMP)...haha....Dalam Fesbuk suma buli post > in relationship,Batunang,bakawin suma...haishh....sandiwara semata-mata...haha...padahal...nga ada nie cerita pasal suka kasi main2 urang tua dan ini berlaku pada dirikuh ini lah....haha...bila selalu kana tanya sapa sumandak mesti sa kasi lain2 nama anak si anu lah,anak c angkol anu lah...haha....tarus pada pagi yang kurang cerah di rumah kuh ituh menanya lah c mamy...

MAMY: oie,yang ko sakap dulu bah yang ko punya sumandak ituh,mana satu bah yang butul ini,anak si anu lah ko sakap,si rumah sabalah lah ko sakap...jangan kama dii main2 sabap banyak sudah sia dangar sakap2 urang kampung yang kau nie ada kaitan sama si anu...kalu c anu buli juga tuh tapi janganlah kau pigi yang 1 lagi..

DADY(tiba2 menyampuk): nah itulah susah butul kah nogi,banyak butul tiwanon(mentua), kalau butul yang kau sama c anu jangan kasi lama bah...bagus noh daa kalau jadi daa butul...sia pun suka butul kalau kamu jadi nie...

LuT'z(nick name d rumah): ahahhahahaha.......kamu noh moti,adidi....indada bah hubungan sulit kami ituh...main2 noh,haiz sia kasi main2 saja bah kamu ituh...hehe

mamy: kalau kau mau butul gia nga jangan lah bah main2, ini kalau mau jalan kana tanya ko cakap gia pigi rumah tiwanon macam mana gia urang x saspek kalau begitu...

dady: sementara ituh karabau masih lagi banyak,kau kasi capat2 lah bah...

LuTz: atukoi,kada gia...masi muda kama sia nie...bulum lagi sampin dukung anak...tingu lah kalau sia bersedia dari segi mental dan rohani baru sia kasi tau juga bah kamu tuh...hihi

Astaga...orang tua...paling susah mau kasi faham....hihi...bila mau memilih cewek kadang2 bukan memilih atas kesukaan sendiri tapi tepikir ciri2 idaman orang tua...

Moral of the story: Jangan selalu kasi main2 orang tua...haha